Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page
Spinatvafler til aftensmad eller madpakken

Spinatvafler er en herlig, grøn variation over temaet wraps og madpandekager. En god sund tyksak, der mætter dig, uden den sætter sig – og du kan proppe den med lige det fyld, du elsker.

Jeg tog en vegetarisk version – som altid til frokost. Men du kan også bruge dine spinatvafler til mange andre ting!

  • Til aftensmad – med noget varmt fyld.
  • Til forret, hvor du kan klippe dem op til hjerter og bare servere et par stykker til hver. Som en grøn blinis med stenbiderrogn. Eller måske med en laksemousse? Eller hvad du nu har lyst til.
  • Eller som en del af din brunch – fx med hummus eller røget laks.

Jeg gik i gang, fordi jeg synes, livet er for kort til kedelige madpakker, og lige om lidt sidder jeg i toget et par timer.

Spinatvafler til aftensmad eller madpakkenSpinatvafler på no time

Spinatvafler er en af de hurtige i køkkenet – de er klar på under en halv time, fra du går i gang. Bare start med at tænde vaffeljernet, og gør fyldet klar, mens du steger vaflerne.

Det er vigtigt, dit vaffeljern har slip-let-overflade, da der ikke er fedstof i dejen. Jeg prøvede først på et gammelt jern uden, og det var mildest talt ingen succes. Men altså, driller det, så lav spinatpandekager af dejen i stedet for. De smager lige så dejligt og er nemme at folde til wraps.

Vaflerne er gode at fryse ned, så hvis du laver for mange, har du en lynhurtig spinatvaffelwrap en anden dag :-)

Opskrift på spinatvafler

Aftensmad, Forretter, Morgenmad og brunch

Rækker til: 5 store vafler/wraps

Forberedelse: 10 minutter

Tilberedning: 15 minutter

Du skal bruge:

  • 50 g spinat
  • 2 æg
  • 1,5 dl mælk
  • 2 dl havregryn
  • 1/2 tsk salt
  • olivenolie eller kokosolie til stegning

Sådan gør du:

  1. Tænd dit vaffeljern på max varme.
  2. Blend alle ingredienser sammen med en stavblender - eller hvad du har.
  3. Pensl vaffeljernet - både den øverste og den nederste del - og steg vaflerne, til de får lidt farve. Jeg får ca. 5 store vafler af portionen.
  4. Fyld dine spinatvafler med det, du har lyst til. Du kan se mit fyld her nedenunder ...

Tip! Spinatvafler som frokostwrap

Jeg har lagt min vaffel sammen med en danskerhummus – hvide bønner blendet med soltørrede tomater og dild – en halv avocado, rød spidskål og nogle ærteskud. Det kan du variere i det uendelige. Du får en god kombi, hvis du tænker 3 elementer ind:

  • Smagfuld spread (fx hummus, krydret flødeost eller laksemousse)
  • Fast fyld (fx røget laks eller avocado)
  • Noget salatagtigt (fx babysalatblade, kålstrimler eller spirer)

Måske også noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *