Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page
Hop til opskriften
()

Nu er det bevist: Butterbean hummus er ikke kun for asketiske vegetarer. I hvert fald ikke, når det smager så godt som her.

En hummus uden tahin

Egentlig er det sært, at butterbeans ikke er lige så almindelige i hummus som kikærter. For de er – helt uden hokus pokus – virkelig velegnede til en cremet hummus. Og de har en mildere smag, der ikke kræver så meget modspil. Derfor har jeg lavet denne bønnehummus uden tahin, og den smager frisk og dejligt af persille, mynte og citron.

Bønnehummus til alt muligt …

Bønnehummus er fremragende i en sandwich eller en bolle, hvor du kan supplere med lidt soltørrede tomater og parmesan, hvis det skal være ekstra lækkert. Ellers bare som et hurtigt mellemmåltid på en skive brød eller et stykke knækbrød. Eller som dip til grissini. Eller som tilbehør til din aftensmad. Eller som spread i din grønne spinatpandekage. Eller hvad ved jeg … Det er en slags grøn afveksling til hummus, og den smager bare godt.

På billederne serverer jeg den som dip med sprøde chips, jeg har lavet af nogle arabiske fladbrød, jeg har købt. Bare skær dem i trekanter, og giv dem en tur i brødristeren. Og de skal endelig ikke være for friske – de bliver nemmest sprøde, hvis de allerede er blevet lidt tørre :-)

Bønner til mange gange butterbean hummus?

Jeg lagde en hel pose tørrede butterbeans i blød natten over og kogte dem til morgen. Så er der bønner nok til flere gange, og de holder sig fint i fryseren. Husk, at store bønner suger ufattelig meget vand, når de bliver sat i blød. Og husk at kassere vandet både fra iblødsætning og fra kogning.

Du kan også sagtens bruge bønner fra dåse, som jeg skriver i opskriften.Gem

Gem

Gem

Hvor glad er du for opskriften?

Giv 1-5 hjerter

Grøn bønnehummus

Forretter, Snacks og dips

Tilberedning: 10 minutter

Du skal bruge:

  • 1 dåse butterbeans, drænede (eller ca. 250 g, du selv har kogt)
  • 1 lille bundt persille
  • 5 stilke frisk mynte
  • 1 fed presset hvidløg
  • 1 spsk olivenolie
  • 2-3 spsk frisk citronsaft
  • evt. lidt vand
  • salt

Til servering evt. også:

  • citronbåde
  • agurkestrimler
  • ristede pinjekerner
  • hvidløgsspirer

Sådan gør du:

  1. Put det hele i en blender eller foodprocessor.

  2. Blend til du har en cremet bønnehummus. Tilsæt evt. 1-2 spsk koldt vand.

  3. Smag til og køl af.

  4. Spis!

Fik du prøvet opskriften?

Så vil jeg elske at høre om det! Skriv en kommentar nedenfor, eller hvis du er på Instagram: Tag @muttionline eller #muttionline på dine billeder. Så kigger jeg med. Tak!

Bønnehummus - grøn hummus til dip og pålæg

Måske også noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.