Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page
Grønkålssalat med granatæble og avocado

Grønkålssalat – skulle man nogensinde have troet, at kunne blive forelsket i grønkål? Niks. Men så fandt jeg kålhemmeligheden. Den får du her i opskriften.

Sagen er, at jeg altid har ment, grønkål er sådan en sej fætter, der ikke er sjov at gumle på. Alt for grov og bitter, og de snørklede stive blade er alt andet end noget, jeg forbinder med lækker mad. Så grønkålssalat var rigtig længe om at finde vej til mit køkken. Men så fandt jeg kålhemmeligheden. Sammen med avocado får grønkålen det blide, bløde modspil, der gør godt i hver eneste mundfuld. Og de syrlige granatæblekerner lyser op, både for øjet og i smagen.

Grønkålssalaten er hentet i New York

Salaten er inspireret af et besøg på Clinton St. Bakery i New York. Stedet er egentlig mest berømt for sine pandekager (og de ser også slemt fristende ud). Men jeg var seriøst sulten, så grønkålssalaten jeg sprang ud i en kale salad, selvom jeg var noget skeptisk …

Min skepsis blev gjort grundigt til skamme, og her får du salaten i min egen version – også med quinoa. Quinoa bidrager til det blide indtryk er er god til at holde på dressingen ;-)

Mængderne må du afstemme efter appetitten, det er fremgangsmåden, der er genial (og den har jeg lært af Anne, min mellemste).

Og som altid mener jeg, at dressingen er konge i salatens verden, så jeg serverer med min egen sennepsdressing.

Grønkålssalat med granatæble og avocado

Andre salater med grønkål?

Da jeg først fik forelsket mig i grønkål, myldrede det frem med salater. Prøv fx:

Grønkålssalat med appelsin og valnødder

Luksussalaten med knas og kulør

Græsk salat med kål, oliven og feta

Grønkålssalat med bagte gulerødder og tahin

Opskrift på grønkålssalat med granatæble og avocado

Salater

Rækker til: 4

Forberedelse: 30 minutter

Du skal bruge:

  • 2 dl kogt quinoa
  • 200 g frisk grønkål (kan også være palmekål eller sortkål, altså rød grønkål)
  • 1 spsk olivenolie
  • 2 avocados (bløde og modne)
  • 1,5 dl granatæblekerner
  • 1/2 dl ristede mandler (eller nødder eller valnødder)
  • Sennepsdressing, se link

Sådan gør du:

  1. Hvis du ikke har kogt quinoa – start med den. Kog gerne en hel pose, så har du til en anden gang (og den kogte quinoa kan fryses). Altså: Skyl quinoa, og kog den i ca. 12 minutter med lidt salt, sluk og lad den køle af. Jeg plejer at koge med ca. 1,5 dl vand pr. dl quinoa.

  2. Snit grønkålen fri af stænglerne, og smid den i koldt vand, en stor skålfuld. Skyl den godt igennem og rul den i et rent viskestykke, så den tørrer lidt. (Du kan også bruge en salatslynge, hvis du er den heldige ejer af sådan en fætter).

  3. Og så kommer hemmeligheden: Ta’ et lille skvæt olivenolie i hænderne, bare 1/2-1 spsk, og masser olien godt ind i kålen med fingrene. Det tager højst et minut – og jep, det virker. Kålen bliver pludselig blød og medgørlig.

  4. Snit så kålen i ikke alt for store stykker. Jeg kan godt lide den nogenlunde fintsnittet, og du kan fint gøre det i maskine. Op i salatskålen med den.

  5. Så granatæblet. Skær det midt over (du behøver kun at skære igennem skallen, så kan du brække det over uden at ødelægge kernerne). Frigør så kernerne. Det gør du nemmest i en stor skål koldt vand, hvor du kan vrikke kernerne fri, uden at sprøjte rød saft ud i hele køkkenet. Kernerne falder til bunds i vandet, den hvide skal flyder ovenpå. Smart. Si vandet fra.

  6. Nu de to avocados. Mos dem groft, eller skær den i små tern. Vend evt. med lidt citronsaft, hvis salaten ikke skal spises med det samme.

  7. Hak de ristede mandler groft.

  8. Og bland! Start med at vende avocado, quinoa og kål sammen. Vend så granatæble, mandler og olie-eddikedressing i.

  9. Drys evt. med lidt mandler og granatæble på toppen. Servér!

Fik du prøvet opskriften?

Så vil jeg elske at høre om det! Skriv en kommentar nedenfor, eller hvis du er på Instagram: Tag @muttionline eller #muttionline på dine billeder. Så kigger jeg med. Tak!

Tip om grønkål til hele ugen:

Du kan gøre grønkål klar til flere dage – for eksempel til ugens madpakker. Hvis kålen er frisk, holder den oliemasserede grønkål sig fint 3-4 dage i køleskabet i en dåse med låg på.

Tip om granatæble til hele ugen:

Hvis du piller hele granatæblet på én gang, kan du gemme de kerner, du får til overs, i en dåse eller et glas i køleskabet. Så har du lynhurtigt granatæble til dine salater og din morgenmad i løbet af ugen.

Måske også noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.