Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page

Grønkål strutter af både vitaminer og antioxidanter, og kålen er propfuld af fibre, din mave (og din mikrobiota) elsker. Men! Grønkål kan være noget af en strid fætter, når den er helt frisk. Sådan på ‘nøj, hvor det smager sundt’-måden, og det er sjældent en kompliment. Stiv og modvillig i munden, og det skaber jo ikke mange grønkålstilhængere. Eller passionerede grønkålsfans, for den sags skyld.

Så hvad kan du gøre, hvis gerne have frisk grønkålssalat, uden at skulle gnaske som en kanin det halve af dagen?

Det var min store udfordring, så jeg fik store ører, da min datter fortalte, hvordan man gør grønkålen blød og lækker.

Hemmeligheden er – tadaa – massage! Hvem bliver ikke sød, blød og medgørlig, hvis de får lidt massage med en lækker massageolie? You bet. Det gør grønkål også.

Tippet gælder også fx palmekål. Og til en vis grad fx savoykål.

Tricket er også så simpelt, at det næsten gør ondt.

Tip: Sådan bliver din grønkål lækker i salat

  • Skær eller riv grønkålen fri af stænglerne, og læg den i vand i en stor skål eller balje.
  • Dryp vandet af – enten i et rent viskestykke eller en salatslynge.
  • Læg salaten op i den store skål eller balje igen.
  • Fordel 1 spsk olivenolie i hænderne, og masser salaten. Det tager et minuts tid. Du vil se, at grønkålen bliver mørkegrøn, og du kan mærke, den blød og medgørlig. Måske kan du også ligefrem høre, at den ikke længere piver som en gammel havelåge ;-)
  • Hak grønkålen, som du bedst kan li’ den. Groft eller fint, i hånden eller foodprocessor.

På billedet kan du se kålen i 3 stadier:

  1. Grønkål, der bare er skyllet – øverst
  2. Grønkål, der er skåret af stænglerne – i midten
  3. Grønkål klar til salat – nederst. Den falder lidt sammen og bliver lidt mørkere. Og blødere! Det er nemmere at mærke det end at se det.

Måske også noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *