Læs mere

"/> Hummus - grov eller helt silkeblød og cremet - Muttionline Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page
Hummus - grov hummus, cremet hummus

Der er mange fordele ved at lave din hummus selv. Mest indlysende, at det er billigt, og du kan lige så godt lave en stor portion, så du har til mange dage.

Men, så kommer spørgsmålet: Hvor længe kan den holde sig? Det tager vi lige først:

Hummus og holdbarhed: Fryseren hjælper

En frisklavet hummus holder en uges tid i køleskabet. Bare husk at opbevare den koldt. Du skal ikke lade den stå fremme et par timer til frokost hver dag … :-)

Men hvis du tænker – kan jeg nå at spise det hele på en uge?

Så kan du gemme din hummus i små portioner i fryseren, fx i små plastbokse. Ta’ en op ad gangen, og sæt den på køl. Når den ene er ved at være tom, tager du bare den næste op. Den skal muligvis lige spices op med frisk citronsaft. Så er den klar.

Cremet hummus – eller grov og chunky?

Skal din hummus være cremet og blød, eller skal den have struktur og bid? Det er jo nærmest en religionskrig – dog næppe helt på højde med konflikterne i Mellemøsten, hvor den kommer fra – men alligevel.

I mange år har jeg lavet den selv helt fra bunden med tørrede kikærter, der skal ligge i blød til i morgen, koges, drænes og blendes med tahin, hvidløg, tahin, olivenolie, spidskommen og citron. Det blev en forrygende god hummus. Men jeg undrede mig over, hvordan min lokale hummuspusher fik sin hummus så blød og cremet. Det var min ikke.

Indtil!

Indtil jeg fik luret tricket. Det hedder natron. Og det kan du læse mere om her. Det er ikke svært, og det kræver ikke særlige maskinkræfter. Tværtimod.

Egentlig er det bare et spørgsmål om smag. Hvad kan du bedst li’? Variation, måske? Jamen, så er der frit slag.

På billedet ovenfor kan du se hummus med to forskellige konsistenser. En chunky. Og en silkeblød.

Gem

Opskrift på hummus – chunky eller helt silkeblød og cremet

Forretter, Snacks og dips

Tilberedning: 1 time + 10 minutter

Du skal bruge:

  • 100 g tørrede kikærter (eller en dåse, drænet vægt 240 g) + evt. 1 spsk natron
  • 1,5 spsk tahin (jeg bruger den lyse)
  • 1,5 spsk olivenolie
  • 1 fed hvidløg, presset
  • 1/2 - 1 tsk spidskommen (kan udelades)
  • 1/4 tsk salt
  • 2 spsk citronsaft, evt. lidt mere

Husk også:

  • En stavblender, foodprocessor eller andet hakke-blende-apparat

Hvis du bruger tørrede kikærter (og det smager altså bedst) – dagen før:

  1. Sæt kikærterne i blød i en skål, hvor vandet står dobbelt så højt som kikærterne. Tilsæt natron, hvis du elsker den bløde, cremede hummus. Lad det hele stå til i morgen.

På dagen:

  1. Hæld vandet fra kikærterne. Skyl dem i frisk vand og kog dem i en gryde, hvor vandet står et par cm op over kikærterne. Lad dem koge i 5 minutter, skru ned og lad dem simre videre i en times tid. Eller længere, hvis din hummus skal være supercremet. Hæld så vandet fra (hæld det ud).

  2. Eller hvis du bruger dåsekikærter: Dræn dem og skyl dem.

  3. Tilsæt de øvrige ingredienser – og nu skal der blendes. Brug din foodprocessor, hvis du har en. Ellers er en stavblender og en stor skål ikke så tosset. Bare drop blenderglasset lige her, det giver kun bøvl.

  4. Smag til! Balancen med citron og salt er altafgørende. Din hummus skal være helt blød og klistret. Hvis den er for tør, kan du tilsætte ekstra vand eller olivenolie.

  5. Sæt din hummus i køleskabet mindst en halv time, inden du serverer.

Tip: Kan du lave hummus uden en foodprocessor?

Bare rolig, du skal ikke have fat i den nærmeste maskinstation for at få en god, jævn og lækker hummus. Jeg har i mange år klaret mig fint med en stavblender. Du kan også bruge en minihakker. Eller selvfølgelig en foodprocessor.

Bruger du stavblender, så lad blenderglasset blive i skabet. Det er kun til besvær. Tag i stedet en lidt bredere skål, en ganske almindelig røreskål. Gerne lidt oversize, så du kan mosle rundt uden at sprøjtelakere køkkenet med hummus imens. Hvis du synes, din hummus ikke rigtig vil samle sig, så bare tilsæt lidt ekstra vand.

Tip: Hummus som tilbehør til ALT

Først brugte vi hummus som tilbehør til middelhavsmad. Så fandt vi ud af, at det var godt på ristet rugbrød. Nu bruger vi det som tilbehør til ALT – grønsagsstave, ovnkartofler, grissini, chips, knækbrød, kiks … Hummus er fuld af proteiner, så den er også yderst velvalgt i en vegetarisk madpakke.

Måske også noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.