Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page
Bananpandekager - uden sukker, mel og mælk

Bananpandekager er et sandt morgenhit for dig, der gerne vil starte dagen på en mæt og glad mave – på den hurtige (og sunde!) måde.

Nemme bananpandekager uden mel, sukker og mælk

Har du det lidt svært med den store morgenmad, kan du ikke lige overskue rugbrød eller havregrød? Vil du helst undgå sukker, mel og mælk – eller elsker du bare en blid og sød morgenmad?

Bananpandekager har den fordel, at de smager sødt, faktisk uden egentlig at smage af banan. Selv min yngste, der ellers på ingen måde elsker banan, hun laver en bananpandekage hver morgen. Godt med kanel i. Det virker.

Bananpandekagerne er søde, sunde og mættende. Og virkelig så simple, at du knap behøver at være vågen for at få det til at lykkes.

Og opskriften er så enkel, at en to-årig kan lære den udenad ;-)

Vil du prøve en ny smag?

Selv eksperimenterer jeg tit lidt med smagen. Dropper kanel og bruger vaniljepulver. Moser dejen med en gaffel, så den bliver lidt grovere. Steger i smør i stedet for kokosolie. Blander lidt frosne hindbær i. Hakker lidt mandler og blander i. Prøv dig frem!

Hvis du vil bruge bananpandekagerne i din (morgen)madpakke, kan du også tjekke opskriften på sukkerfri, melfri og mælkefri bananmuffins. Samme princip, bare nemmere at ha’ med i madpakken.

Bananpandekager til børn og småbørn

Har du småbørn, eller vil du bare gerne spare på sukker, mel og mælk, er pandekagerne også et hit. Når du laver bananpandekager uden sukker, mel og mælk, kan du også bruge dem til småbørn, før du introducerer sukker, gluten og komælk i deres mad.

Og tro mig, ingen vil tænke over, at der mangler noget, hvis du laver dem til en almindelig brunch. Server dem med friske bær – eller kom lidt blåbær i dejen – det er himmelsk.

Er du i gang med at planlægge brunch, så kan du forresten hente lidt ekstra inspiration her.

Opskrift på bananpandekager - helt uden sukker, mel og mælk

Morgenmad og brunch

Rækker til: 1-2

Forberedelse: 5 minutter

Tilberedning: 5 minutter

Du skal bruge:

  • 1 banan
  • 2 æg
  • en smule vaniljepulver
  • 1 tsk kanel
  • 2 spsk finvalsede havregryn
  • lidt kokosolie til at stege i (eller smør)
  • Gerne (lidt syrlig) frisk frugt til - fx bær

Sådan gør du:

  1. Blend dejen sammen med stavblenderen. Eller mos bananen med en gaffel og tilsæt de øvrige ingredienser.

  2. Varm en pande til middelvarme, gi’ den en lille klat kokosolie, og steg din bananpandekage stille og roligt. Vil du have små pandekager som på billedet, hælder du bare dejen ud i små klatter. Det tager lidt længere tid, fordi du ikke steger hele portionen på én gang.

  3. Vend bananpandekagen, når overfladen næsten er stivnet. Hvis du steger den som én pandekage, kan du liste den over på et godt stort grydelåg eller en tallerken, lægge panden på hovedet over den og tippe rundt. Så går den ikke i stykker. Små pandekager er nemme at vende med en paletkniv.

  4. Server med frisk frugt.

Fik du prøvet opskriften?

Så vil jeg elske at høre om det! Skriv en kommentar nedenfor, eller hvis du er på Instagram: Tag @muttionline eller #muttionline på dine billeder. Så kigger jeg med. Tak!

Tip 1:

Mens bananpandekagen steger på den første side, kan du fordele fx hindbær, blåbær eller rabarberstykker i overfladen og presse dem lidt ned, inden du vender pandekagen. Det giver lige et syrligt pift.

Tip 2:

Et søndagstip: Riv lidt citronskal i dejen. Det giver en helt fantastisk duft og smag.

Tip 3:

Du kan også bage bananpandekagerne i ovnen som en slags små fritter – efter samme princip som fritterne med røget laks eller æggefritter med spinat.

Måske også noget for dig?

En kommentar til Bananpandekager – uden sukker, mel og mælk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.