Scan for at gå til opskrift
Finskbrød - min mors klassiske opskrift
Forb. tid 15 minutter min
Tilb. tid 15 minutter min
Køletid 30 minutter min
Samlet 1 time t
- 250 g mel
- 190 g smør (koldt)
- 65 g sukker
Smuldr smørret ud i mel og sukker, og saml dejen. Der skal ikke hverken æg eller anden væske i. Du kan enten gøre det i hånden eller bruge en røremaskine.
Del dejen i 5 lige store stykker, og rul dem ud til ca. 38 cm lange pølser. Læg dem tæt ved siden af hinanden på et stykke bagepapir, og læg dem i køleskabet i 30 minutter – kolde pølser er nemmere at pensle og beholder formen bedre, når de bliver bagt.
Tænd ovnen på 190 grader (over/undervarme).
Hak mandlerne forholdsvis fint, og pisk ægget sammen.
Tag så finskbrødene ud på bordet, og pensl dem med æg. Drys med de hakkede mandler og til sidst perlesukker.
Giv så hele flokken en lille tur med kagerullen - så får finskbrødene den karakteristiske lidt flade facon, og drysset sidder bedre fast.
Læg dem på en bageplade med bagepapir med lidt afstand imellem. De kan alle være på én plade. Sæt pladen i den varme ovn.
Bag dem i 13–15 minutter, til de er lysebrune i kanten. Lad dem køle af på en bagerist – de bliver sprødere, når de køler af.
Spis dem nybagte - så er de allerbedst!