Instagram Facebook email ArrowDown ArrowLeft ArrowRight Back to top of page

Når du nu alligevel bruger tid på at bage dit eget brød, hvorfor så ikke bruge surdej og få hele pakken? Dybde i smagen, saftig krumme, der holder brødet frisk længe. Og en glad mave. Ja, det er det, surdejen gør for dig. Både når du bager hvedebrød og rugbrød.

Men hvordan får du fat i en surdej?

  • Efterlys den blandt dine venner, fx på facebook
  • Eller lav den selv. Jo, du kan. Det tager nogle dage, men det kræver ingen underlige ingredienser eller magiske ritualer. Bare mel, vand og tid.

Hvorfor skal du bage med surdej?

Du har sikkert fået det der fantastiske brød, der har store flotte lufthuller, og som bare smager af meget mere end det der tørre pap, man desværre stadig får stukket i næsen mange steder. Her er surdej bare en vigtig del af forklaringen. Og et godt sted at starte.

Surdejsbrød har en række indlysende fordele:

  • Surdejsbrød smager af mere
  • Det får en bedre og mere saftig krumme
  • Det holder længere
  • Det er lettere at fordøje
  • Surdejsbrød med lang hævetid er også blidere for din mave, hvis den ikke er så glad for gluten.

Surdej opskrift - hvordan laver jeg min egen?En surdej  er lidt vild

Modsat almindeligt gær fra køledisken udvikler surdejen sin egen personlighed, karakter og smag over tid. Afhængigt af, hvad du fodrer den med, hvor ofte du bruger den, hvordan klimaet er i dit køkken osv. Hver surdej har sit eget liv, og hvis du opbevarer den i køleskabet, kan den sagtens holde længe mellem hver bagning.

Hemmeligheden er, at surdejen ikke bare har kultiverede, ensrettede gærceller som dem, du køber i små, firkantede pakker. Surdejen udvikler vilde gærceller – lidt fra starten og flere over tid. Og det kan smages.

Surdej er godt for mikrobiotaen i din mave

Mikrobiotaen er det det, vi kaldte tarmfloraen i gamle dage – men nu er de kloge blevet klogere, så nu hedder det mikrobiota. Effekt: Mindre ondt i maven, oppustet mave osv. Og sikkert en hel masse andre gode sideeffekter, der følger med. Nogle af de kloge kalder tarmen for vores tredje hjerne (efter lille- og storhjernen), så det giver god mening at fodre den med det, den bedst kan li’.

Hemmeligheden er, at surdejen udvikler masser af naturlige bakterier, forskellige gærbakterier og ikke mindst mælkesyrebakterier, som din tarm elsker.

Når du bager surdejsbrød med lang hævetid, bliver gluten i brødet også nedbrudt til aminosyrer, og det er godt nyt for dig, hvis din mave ikke er så vild med gluten. Det bliver simpelthen nemmere for din mave at fordøje brødet, fordi surdejen har gjort forarbejdet.

Hvis du vil i gang med surdejsbageriet, kan du finde en opskrift på surdej her – og prøve en surdejsopskrift her.

Surdej til hvedebrød - hvordan laver jeg min egen surdej?

Tips

Forberedelse: 5 minutter

Tilberedning: 3-5 dage

Du skal bruge:

  • 2 dl vand fra hanen
  • 1 dl hvidt hvedemel
  • 1 dl fuldkornshvedemel

Sådan gør du

  1. Rør mel og vand godt sammen i en skål. Dæk den med et rent viskestykke og stil den på køkkenbordet.
  2. Lad den stå 3-4 dage. Rør i den et par gange om dagen.
  3. Smag på den. Smager den lidt surt? Så er den fin. Ellers giv den en dag eller to mere.
  4. Nu er surdejen klar til bagning. Hvis du ikke skal bage nu, så gem surdejen i køleskabet, gerne i et glas med låg. Her kan den stå en uge eller 2 (eller mere).
  5. Husk at tage lidt surdej fra, hver gang du bager.

Sådan opfrisker du din gemmesurdej til bagning

  1. Tag 1/2 dl af surdejen, og bland den med 1 dl vand, 1/2 dl hvidt hvedemel og 1/2 dl groft hvedemel. Rør det sammen, og lad det stå på køkkenbordet 6-12 timer (det skal boble). Så er der krudt i surdejen til et godt surdejsbrød :-)

Måske også noget for dig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *